dissabte, 7 de maig de 2011

Què és ser mestre?

L'Institut Monturiol de Figueres ens va demanar anar a explicar a l'alumnat de 2n de batxillerat, “Què és ser mestre” com una xerrada més de les que fan d'orientació professional

Finalment, representant a l'escola hi vàrem anar en Siddartha i la Cristina, us fem un petit resum del que vàrem parlar.

Ens vàrem presentar:
Qui som:

persones que hem arribat a l'educació per diferents camins, ara destinats a la mateixa escola, som mestres amb diferents edats i situacions laborals diferents:

Siddartha: mestre d'EF, interí, 2/3 de jornada, fent classes de castellà, menys de 1000 €

Cristina: mestre de Ciències Socials, funcionaria de carrera, jornada complerta, 35h, destinada a l'Aula d'Acollida, més de 2000 €

Hi han altres situacions: substituts/es que cobren només els dies treballats i no cobren les vacances...
Anem, si no ho evitem, cap una època de retallades socials, amb reducció de plantilles i recursos.

Siddartha: què vol dir ser mestre en la meva situació laboral?
Visualitza la imatge a mida completa
molt viatge, segons on et destinin, en negatiu podria suposar poca implicació en la feina, viure molt el dia a dia, trobar-te amb uns materials, llibres.. que tu no hauries triat... però que has d'utilitzar per tal de rentabilitzar-los.
Però es pot anar a parar a una escola amb un bon equip de mestres, que facin un bon acolliment i la teva tasca, des de la implicació i la col.laboració sigui de profit.

Funcionario.JPGCristina: que vol dir ser mestra en la meva situació laboral?
ser funcionaria ara per ara, suposa feina fixa, que pot portar a la acomodació a tots nivells, seguim el llibre fem els exercicis, corregim...
Però també vol dir que com a funcionaria has de complir amb unes funcions i des de l'honestat i responsabilitat professional podria suposar: implicar-te en la teva funció docent, amb l'escola, l'equip, amb l'alumnat, mantenir-te al dia en avenços, fer cursos de reciclatge, mantenir el teu PLE (entorn personal d'aprenentatge) al dia a través de la xarxa i les eines 2.0 …

I arribem al punt d'interès màxim...Vacances, sí tenim vacances : primavera, hivern i estiu (1mes i mig, l'altre és de cursos de formació, per accedir als sexenis has de demostrar unes hores determinades de formació) i si ets interi/na cal fer unes hores determinades al llarg del curs per cobrar-les...


Què és ser mestre?
Quina funció tenim?
Imatge escola
La funció va canviant en el temps...
abans: bàsicament ensenyar continguts que no canviaven gaire al llarg dels cursos...
ara: educar, hàbits, rutines positives, des de demanar la paraula a treballar en equip, molts procediments, buscar informació, … arribar a ser competents per afrontar el seu futur
i els continguts? Quins continguts necessitarà el nostre alumnat?, és una pregunta que no podem respondre, els bàsics els tenim clars però la resta...canvien constantment i ... són a la xarxa...

Quines característiques hauria de tenir una persona que vulgues ser mestre/a?

Aquesta pregunta la vàrem formular a l'alumnat que teniem devant i les seves aportacions vàren coincidir molt amb les que nosaltres havíem formulat, això ens va permetre seguir la xerrada des de les seves aportacions, matitzant i ampliant-les...

-Tenir una bona base de coneixements, per estirar a l'alumnat i per no fer-te por que l'alumnat vulgui anar més enllà
-Empatia, comprensió vàren dir ells/es
-Saber valorar positivament la diversitat, saber donar a cada alumne el que necessita
-Aconseguir el respecte sense generar por
-No fer-te por parlar en públic
-Agradar-te treballar en equip
-I sobretot t'ha d'agradar estar amb infants...al natural, no t'han d'agobiar:
els crits
plors
baralles
preguntes
preguntes compromeses
tenir 25-28 alumnes fent feines diferents
el contacte amb les families….
no perdre la curiositat


Quin hauria de ser el propòsit de l'educació?
Potser hauria de ser donar coneixements de base i eines que permetin a l'alumnat desenvolupar els seus interesos i seguir aprenent i avançant en els objectius que es proposi.
Però això no es pot aconseguir sense treballar al mateix temps, les tècniques que el permetin un bon autoconeixement, gaudir d'un cert l'equilibri emocional, d'un bon nivell d'empatia i d'unes bàsiques habilitats socials.
Cal treballar aspectes com l'aprenentatge significatiu, l'autoavaluació, de forma seriosa i ajudar-los a construir el seu PLE (entorn personal d'aprenentatge)...


Actualment a la xarxa hi ha una discusió en base aquesta pregunta, quin és el proposit de l'educació http://purposedes.org/ el repte es explicar-ho amb 500 paraules:

Per exemple en Guillermo Gomez, ho defineix així: El propòsit de l'educació és construir persones lliures, amb capacitat d'analitzar, comprendre, jutjar i criticar la realitat que les envolta, amb capacitat d'aprendre de forma autònoma i de perseverar en el seu procés d'aprenentatge durant tota la seva vida.

Siddartha i Cristina


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada